سبک زندگی

مغز مردان در عاشقی؛ ازدواج اول تا سوم

مردان در رابطه عاشقانه سراغ چه خانم‌هایی می‌روند؟

شاید فکر کنید مغز مردان در عاشقی فقط سمت‌و‌سوی ظاهربینانه دارد؛ ولی این تمام ماجرا نیست و امروز در این مطلب از مجله «معجزه» قصد داریم آزمایش‌ها و تحقیقات محققان بزرگ را درباره این مطلب بررسی کنیم.

مردان چه کسانی را انتخاب می‌کنند؟

مغز مردان در عاشقی

در تحقیقی موثق از حدود ده هزار نفر در ۳۷ جامعه مختلف، دانشمندان از زنان و مردان خواستند تا ۱۸ خصیصه که برایشان در انتخاب همسر اهمیت بیشتری دارد را رتبه‌بندی کنند. هم مردان و هم زنان، اولویت را عشق یا جذبه متقابل بیان کردند و بعد از آن، شخصیتی قابل‌اعتماد، ثبات عاطفی، عقل و درایت و خلق‌وخویی دلپذیر.

مردان و زنان همچنین اظهار کردند که فردی مهربان، باهوش، تحصیل‌کرده، اجتماعی، سلامت و علاقه‌مند به خانه و خانواده را انتخاب می‌کنند.

اما این تحقیق هم‌چنین، تفاوت جنسیتی بسیار آشکاری را در گرایش‌های رمانتیک نشان داد. هنگام انتخاب همسران عاشق‌پیشه احتمالی، مردان بیشتر به انتخاب زنانی با علائم بصری و زیبایی گرایش داشتند.

این گرایش‌های وابسته به مردان و پسران در طی هزاران سال و از فرهنگ‌های مختلف به ثبت رسیده است. ازیریس، فرمانروای افسانه‌ای مصریِ پیش از دوران دودمانی، شدیداً تحت‌تأثیر زیبایی جسمانی آیزیس، همسر محبوبش شده بود. طبق نوشته‌ او که مربوط به چهار هزار سال پیش است: «آیزیس تورش را افکند/ و مرا به دام انداخت/ در کمند موهایش/ در چشمانش اسیرم/ گرفتار گردن‌بندش/و زندانی بوی تنش.»

یکی از مردان قبیله تیو در نیجریه که با دیدن خوش‌اندامی زنی از خود بیخود شده بود، ناگهان با تعجب فریاد می‌زند: «وقتی پایکوبی او را دیدم، روحم از بدنم جدا شد و می‌دانستم که باید به دنبال او بروم.»

در مردان آمریکایی که در روزنامه و مجلات آگهی ازدواج چاپ می‌کنند، احتمال اشاره به این که به دنبال همسری زیبا هستند، تا سه برابر، نسبت به زنان بیشتر است.

هم‌چنین به‌طور میانگین، مردان در سراسر جهان با زنی که سه سال از خودشان کوچک‌تر است ازدواج می‌کنند. در ایالت متحده آمریکا، مردانی که ازدواج مجدد می‌کنند، به‌طور معمول زنانی که پنج سال از خودشان جوان‌تر باشند را انتخاب می‌کنند؛ اگر برای بار سوم ازدواج کنند، اغلب زنانی که حداقل هشت سال از خودشان کوچک‌تر باشد را انتخاب می‌کنند. مارک آنتونی خواننده معروف و ۵۴ ساله را در نظر بگیرید که در چهارمین ازدواجش با نادیا فریرا دختری ۲۳ ساله را به همسری انتخاب کرده است؛ مارک آنتونی سال ۲۰۰۴ با جنیفر لوپز ازدواج کرد و حاصل این ازدواج ۲ فرزند دوقلو است؛ این زوج در سال ۲۰۱۴ از هم جدا شدند!

وقتی از ارسطو پرسیدند چرا مردم به دنبال زیبایی ظاهری هستند، او جواب داد: «کسی جز نابینایان این سؤال را نمی‌پرسد.» مردان، بی‌چون‌و‌چرا و به لحاظ زیبایی‌شناسی از نگاه کردن به زنان خوش قیافه لذت می‌برند. آن‌‌ها همچنین از این که دوستان و همکاران خود را با همراهان خوش قیافه یا همسران جذاب خود تحت تأثیر قرار دهند، لذت می‌برند. در حقیقت، مردم عموماً، زنان زیبا را گرم، باهوش، قوی، دوست‌داشتنی، مؤدب، جذاب، دلربا، به لحاظ مالی تأمین و از نظر اجتماعی مردم‌پسند تلقی می‌کنند.

اما روان‌شناسان تکامل شناس، اکنون بر این باورند که مردان، ناخودآگاه جوانی و زیبایی را ترجیح می‌دهند، زیرا از نظر تولیدمثل برایشان سودمند است. زنان جوان که از پوستی لطیف، دندان‌های سفید، چشمان براق، موهای درخشان، ماهیچه‌های سفت، اندامی لاغر و شخصیتی سرزنده و بانشاط برخوردار هستند، احتمال بیشتری دارد که سلامت و پرانرژی باشند؛ یعنی ویژگی‌های مناسب برای باروری و بزرگ کردن بچه‌ها را دارند. صورت بچه‌ مانند و پوستی شفاف و لطیف نیز، نشانه افزایش میزان استروژن است که در تولیدمثل مؤثر است.

بنابراین، دانشمندان نظریه‌ای را مطرح کرده‌اند که جدا از گذشته‌های دور که مردان به شکار و جمع‌آوری غذا مشغول بودند، آن مردانی که همسران جوان، سلامت و سرزنده داشته‌اند، بچه‌های بیشتری به دنیا می‌آوردند. این نوزادان خوش‌بنیه به خوبی بزرگ شدند و این تمایل به زنان جوان و خوش‌قیافه را به مردان معاصر انتقال دادند.

مغز مردان در عاشقی

مغز مردان در عاشقی

چرا یک زن به‌جای باهوش بودن باید زیبا باشد؟ زیرا مردان بیشتر از اینکه فکر کنند، می‌بینند!

این جملات یک شوخی کهنه و مبتذل است؛ من مردان بسیاری را می‌شناسم که خیلی خوب فکر می‌کنند. اما این نگرش زننده تا حدی هم حقیقت دارد. این راز را از این‌ جهت می‌گویم که تحقیقات اف.ام.آر.آی بر روی مدار مغز افراد عاشق، نتایج غیرمنتظره‌ای داشت: ما تفاوت‌های جنسیتی بسیاری را کشف کردیم.

این یافته‌ها، پیچیده و متنوع بود. مردان و زنان، به‌سادگی در یک گروه کلی جای نمی‌گیرند؛ با وجود تمام تفاوت‌ها میان دو جنس، هم مردان و هم زنان در نگاه به تصویر محبوبشان واکنش‌های متفاوتی نشان دادند؛ حتی برخی با هم تداخل داشتند. به‌علاوه، این تفاوت‌ها ممکن است در همه زنان و مردان یکی نباشد. اما به لحاظ آماری، تفاوت‌های چشمگیری بین زنان و مردان وجود داشت.

هیچ‌کس مفهوم دقیق این یافته‌ها را نمی‌‌داند. اما می‌خواهم در حال حاضر به مردان فکر کنم. در نمونه آمارگیری دانشمندان، بخش‌هایی از مغز مردان که با پردازنده مربوط به چهره در ارتباط بود، فعالیت بیشتری نسبت به مغز زنان را نشان می‌داد.

آیا این وضعیت در روند تکامل انسان و برای بهبود قابلیت مردان در عاشق شدن هنگام دیدن زنی جوان، متناسب و بارور پدید آمده؟ شاید. این فعالیت مغزی همچنین به درک این مسئله که چرا مردان به‌طورکلی سریع‌تر از زنان عاشق می‌شوند کمک می‌کند. اگر مردی در زمان مناسب، زنی جذاب را ببیند، آناتومی او به گونه‌ای تجهیز شده تا خیلی سریع ویژگی‌های بصری جذاب را به احساسات رمانتیک ربط دهد. چه تمهید مؤثری برای عشق‌ورزی.

در حقیقت، ما تفاوت جنسیتی دیگری را نیز کشف کرده‌ایم که ممکن است برای کمک به مردان در فرایند مهرورزی تکامل یافته باشد. وقتی داوطلبان ما به محبوب خود نگاه کردند، مردان در بخش‌هایی از مغز که با نعوظ در ارتباط بود، فعالیت مثبت بیشتری نشان دادند. این مسئله از مفهوم داروینی برخوردار است. اهداف متنوع عشق رمانتیک برای ترغیب فرد به آمیزش با مخاطب خاص است. این واکنش مردانه، عشق رمانتیک را به‌ طور مستقیم به ناحیه‌ای از مغز که با برانگیختگی جنسی در ارتباط است وصل می‌کند.

هرچند این یافته‌ها ممکن است باورنکردنی باشد، این واکنش مغزی در مردان ممکن است دلیل حمایت شدید آن‌ها از تصاویر محرک را تا حدی روشن کند؛ و این که چرا زنان بیشتر از مردان، وضعیت ظاهری‌شان را در ایجاد اعتمادبه‌نفس خود مؤثرتر می‌دانند؛ و چرا برای نشان دادن ویژگی‌های بصری خود با انواع لباس، آرایش و زیورآلات تا این حد تلاش می‌کنند. هری ترومن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی بود: اگر نمی‌توانی متقاعدشان کنی، گیجشان کن.

زنان با این حرف موافق‌اند. آن‌ها بی‌رحمانه از علاقه مردان یعنی واکنش مغزی‌شان به محرک‌های بصری سوءاستفاده می‌کنند.

تلاش برای جفت‌یابی در مردان

یکی دیگر از تمایلات شدید مردان نیز برای من جالب است، زیرا فکر می‌کنم، این میل نیز مستقیماً ریشه در تاریخ دارد. روان‌شناسان گزارش می‌دهند که مردان می‌خواهند به زنان در حل مسائل کمک کند و با انجام کاری برای آن‌ها مفید باشند. مردان با نجات دوشیزه‌ای از غم و اندوه، احساس مردانگی می‌کنند.

بی‌شک، میلیون‌ها سال محافظت و تأمین نیازهای زنان، در مغز مردان گرایشی ایجاد کرده تا زنانی که حس می‌کنند باید‌ آن‌ها را نجات دهند، انتخاب کنند. در حقیقت، مغز مردان برای همراهی و کمک به زنان به بهترین شکل سازمان‌یافته است. مردان، به‌طور میانگین، در انواع امور مکانیکی و مهارت‌های ادراکی نسبت به زنان ماهرتر هستند. مردان، حلال مشکلات هستند. همچنین، بسیاری از مهارت‌های اختصاصی مردان، در دوران جنینی و به واسطه میزان بالای تستوسترون وابسته به جنین شکل‌ یافته است. شاید دلیل شکل‌گیری این مکانیسم بیولوژیکی در مردان، دست کم تا حدی، برای جذب، یاری و نجات زنان بوده باشد.

مغز مردان در عاشقی، بیش از زنان مصمم عمل می‌کنند. تنها ۴۰ درصد از زنان جوان در تحقیق من با این جمله موافقت کردند: داشتن رابطه خوب با محبوبم بسیار مهم‌تر از داشتن رابطه خوب با خانواده‌ام است. در حالی که ۶۰ درصد از مردان جوان گزارش دادند که رابطه عاشقانه آن‌ها برایشان اولویت دارد.

به‌علاوه، هرچند بیشتر مردم فکر می‌کنند، این زنان هستند که زیاد منتظر تلفن محبوبشان می‌مانند، برنامه خود را تغییر می‌دهند و وقتشان را در محیط کار یا باشگاه می‌گذرانند تا در دسترس محبوبشان باشند، تحقیقات نشان داد که مردان آمریکایی در مقایسه با زنان، بیشتر ترتیب اولویت‌های خود را تغییر می‌دهند.

این دسترس‌پذیر بودن موضوع تازه‌ای نیست. حتی دانته، شاعر بزرگ دوره رنسانس، ظاهراً ساعت‌ها به امید صحبت با محبوبش بئاتریس، روی پل رودخانه آرنو منتظر مانده بوده است.

این میل شدید مردان ممکن است به دلیل این حقیقت باشد که مردان نسبت به زنان روابط صمیمی و نزدیک کمتری با خانواده و دوستان خود دارند. اما احتمال دارد نیروهای تکاملی عمیقی نیز در این امر دخیل باشند. زنان، نگه‌داران تخمک‌ها هستند. همچنین زنان زمان بیشتری را صرف پرورش نوزادان و بچه‌های کوچک می‌کنند که امری مهم و اساسی است.

میلیون‌ها سال است که مردان خود را در دسترسی همسران احتمالی قرار داده‌اند، حتی زندگی خود را برای این حاملان ارزشمند که فرزندانشان را به دنیا می‌آورند به خطر انداخته‌اند.

مردان همچنان برای برنده شدن در بازی جلب نظر همسر، می‌بایست «تلاش‌های جفت‌یابی» خود را گسترش دهند.

سخن پایانی

مغز مردان در عاشقی علاوه بر محرک‌های بصری و زیبایی‌های ظاهری به‌ طور ناخودآگاه سراغ مسائل دیگری نیز می‌رود که ما در این مطلب به‌طور کامل به شرح آن‌ها پرداختیم.

نوبت شماست

به‌ نظر شما مغز مردان در عاشقی چه تفاوتی با مغز زنان دارد؟ آیا مطالبی که درباره مغز مردان در عاشقی گفته شده برای شما مفید بود؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و مخاطبان عزیزمان در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

منبع
nytimesکتاب چرا عاشق می‌شویم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا